Историја
Наизменично
експлоатисан и поштован од својих господара, пас већ дуго дели човекову
судбину. Дружељубиви грабљивац који, зависан од вође, живи у чопору, дозволио
је да буде припитомљен, о чему свједоче псећи скелети у близини људских
остатака откривених у праисторијским налазиштима у Русији (Асантова гора,
10.000 до 12.000 година п. н. е), као и сликарство и резбарије на стенама.После
праисторијског периода, око трећег миленијума пре нове ере, пас је у старом
Египту био предмет култа, а убиство пса се кажњавало смртном казном. Анубис,
божанство са главом пса или шакала, служи као водич у загробни живот. Хртови,
басети огромни пси прате фараоне, имају право на сахрану, а налазимо их и
мумифициране у саркофазима. Молос је такође присутан и у праскозорје сумерске и
асирске цивилизације, гдје је коришћен у рату и лову. У грчкој митологији, пас
Кербер чува подземни свијет, а Хомер у Одисеји прича како верни Аргос умире од
емоција, имајући тек толико снаге да препозна свога господара Одисеја по
његовом повратку кући. Аристотел помиње молосе, бишоне, као и друге расе паса.
Псећи род има своје хероје у молосима, који Спартанце прате у рат и у педесет
срчаних бранилаца Коринта, од којих једини преживели, Сотер, спашава
становништво масакра, разоткривши непријатеља. Са друге стране, Хипокрит
изражава страх од ове животиње, као преносиоца беснила, а циницима (грчка
реч за пса) се називају филозофи из трећег века п. н. е. који одбацују све
конвенције.Упозорење на улазу у римске куће: ПАЗИ СЕ ПСА!Антички Рим има своје
свете псе, чуваре Вулканове пећине. Прозаичније, пас се такође дресира за
чување страже, за пријатељевање или борбу, игра улогу ђубретара у градовима и
чува куће: на мозаицима римских кућа се може прочитати по први пут „пази се
пса“ (cave canem). Јулије Цезар, приликом освајања Галије, 56. године п. н. е,
води пса, непријатеља лавова и бикова по римским аренама, чија ће се лоза
разгранати по читавој Европи.
Нема коментара:
Постави коментар